21 sep Ubud, Bali

21 september 2016 - Ubud, Indonesië

Fris en fruitig aan het ontbijt. Vandaag nog niet echt iets gepland. Bij de receptie spreek ik WeiAn (zo heten ze hier allemaal) en hij kan mij vanmiddag wel naar Tanah Lot rijden. We spreken 14.00 uur af en ik vertrek nu eerst met de hotelfiets naar monkeyforest, 500 meter naar beneden. De fiets blijkt niet in opperbeste staat te zijn en schakelen is er niet bij. Met gevaar voor eigen leven aangekomen bij monkeyforest, de eerste apen zitten al klaar bij de kassa. Ik loop het woud in en bevind me echt midden in een oerwoud met lianen, reusachtige bomen en een wild stromende beek, wat apart zo midden in het centrum. De apen blijken inderdaad erg brutaal, terwijl ik een foto maak van een babyaapje springt zijn broer al op mijn rug en begint aan mijn waterfles te lurken, een kneep in de fles en een douche voor de aap geeft wat gesputter en genies maar hij is er wel vanaf, goeddd… die fles hoef ik nu niet meer. Verder zie ik nog heeeel veel meer apen. Je kan bananen kopen om ze te voeren maar dat geloof ik verder wel. Ik besluit mijn fiets nog een 2e kans te geven en rijd de steile heuvel op, terug naar het hotel. De mensen kijken me aan alsof ik niet goed bij mijn hoofd ben. Ik gaf de fiets terug en besloot het verder maar weer te voet te proberen maar ook vandaag is het bloedheet, ik beland in een restaurantje en bestel de meest frisse smoothie die ze hebben; ik heb mazzel, todays special is lime, cucumber smoothie. Mmm lekker. Ik bestel er meteen een lekkere lunch bij en zit hier wel ff goed. Terug naar het hotel neem ik een Ojek die mij dwars over de kleine markt rijdt tussen alle winkelende mensen door, ik voel me een beetje stom. Uiteindelijk komt mijn chauffeur om 14.45 uur pas opdagen, waardoor ik me voor niets had gehaast. We vertrekken in zijn auto, eerst naar een rijstveld waar ik langs loop en geniet van de rustige sfeer die er hangt, hierna door naar de tempel waar ik mij tussen een groepje toeristen in wurm en zo aan een entreekaartje kopen ontkom, hihi. Het is een mooie tempel, typische hindo stijl. Mooi! Na de tempel door naar de kust, de zon begint al te zakken en we zien talloze mensen in witte kleding op scooters dezelfde kant uit rijden, volgens mijn chauffeur heb ik mazzel en is er vandaag een grote ceremonie. Bij de tempel is het enorm druk, het ziet Wit van de mensen met hun offeringsmanden op hun hoofd. Allemaal in de rij om de tempel via de linkerkant te beklimmen en de rechterkant weer te verlaten, nu kan het want het is eb. Op andere momenten is de tempel onbereikbaar vanwege de zee. Ik mag er niet heen omdat ik geen hindoe ben, maar ik maak ondertussen wel vele foto's. Prachtig hier!