22 sep Ubud, Bali - Fietstour

22 september 2016 - Ubud, Indonesië

Vanmorgen vroeg de wekker, om 8 uur werd ik opgehaald door de green cycling tour. Een fietstocht op aanraden van fam. vd Meij. In het busje zitten reeds 2 andere koppels uit Denemarken en Duitsland, en de gids. Hij spreekt goed Engels en verteld ons graag over de Balinese cultuur. Onze eerste stop is bij een prachtig terrasvormig rijstveld, bekend van de film, Eat,Pray, Love. Hierna door naar een kleine plantage met restaurant waar we uitleg krijgen over de verschillende planten en hier ook de Luwak beesten zien. We nemen plaats in het restaurant en krijgen een stuk of 10 verschillende koffies en thee, allemaal om te proeven. Mmm lekker, ook bestel ik een kopje Luwak koffie, dat moet ik toch een keer geprobeerd hebben (Voor degene die niet weten wat dat is; het zijn uitgepoepte koffiebonen van de luwak..). De smaak is inderdaad anders een eigenlijk best lekker. Na deze proeverij door naar Mount Batur, de een na grootste vulkaan op Bali die echt nog de zwarte lava stromen zichtbaar heeft. Hij ligt in een krater met een meer. Erg mooi uitzicht, ik was in de veronderstelling dat we daar vanaf gingen mountainbiken maar dat was volgens de gids toch zeker niet het geval, ahhhhh jammer. Even later stoppen we in een dorpje waar we onze mountainbikes krijgen, ik een mooie roze. Helm op en gaan! We dalen af over de weg waarbij we andere fietsgroepen passeren, ik ben blij dat de remmen het goed doen want het gaat behoorlijk hard. We stoppen even bij een dorpje waar we uitleg krijgen over het dagelijkse familieleven en we nemen een kijkje in het ouderlijk huis met de keuken, ook zien we een aantal hanen die worden gebruikt voor gevechten en we maken ons eigen offeringsmandje van bananenblad, bamboe en bloemen. Morgen worden deze ook echt gebruikt als offer. Na de stop knallen we door en fietsen we hele stukken off road, gaaf! De regen gaat soms wel wat hard dus we kregen ook een poncho. Na de volgende stop bij een tempel op het middelpunt van Bali fietsen we de rijstvelden in, wouw. Mijn foto’s kunnen zo in een boekje. Het is wel smal en glibberig maar heel goed te doen, wel uitkijken voor de putholes! Na de supergave tocht kregen we nog een lunch, inmiddels was het al 15.00 uur, de tijd vloog om! Terug in Ubud nam ik mijn eerste massage, 60 minuten relaxen en 's avonds had ik met Abby uit Australië afgesproken om naar de Kecak Trance en Fire dance te gaan, ik werd er op de hotel scooter heen gebracht en Abby zat al klaar op de beste stoelen. Gezellig zeg, lekker een biertje erbij en kijken naar de show. Het was echt heel apart, 60 mannen die met geluiden en bewegingen de show begeleiden. En na afloop werd er een stapel kokosnoten verbrand waarbij een oude man hier meerdere malen blootsvoets overheen liep, ik kon de hitte voelen, crazy! Na de show gingen we nog even wat Cocktails drinken en eten bij een gezellige salsa bar, ze dansten hier echt supergoed. In een hostel was later nog livemuziek waarbij we aansloten bij nog wat backpackers uit Engeland, België en Nederland. Gezellig allemaal. De Belg en de Nederlander gingen er hierna vandoor en lieten ons achter met de rekening, hmmmm. We besloten nog een toetje te doen met de meiden in een bar met bitterballen, kaassoufles en waterpijp waarna ik redelijk slingeren naar huis ging. Echt heel gezellig zo!