24-03-2018 Bikaner, Fatehpur en Mandawa, India

24 maart 2018 - Varanasi, India

In Jaisalmer slapen we nog een nacht in een goedkoop hotel, bekijken het fort en reizen dan door naar Bikaner, nog eens 8 uur in de auto voor we de nietszeggende stad bereiken. We bezoeken hier het kamelen onderzoekscentrum en de reden waarom we Bikaner überhaupt aandoen: Karni Mata, de rattentempel.
De ratten zijn hier heilig en er leven maarliefst 25000 zwarte ratten binnen deze muren, ik ben zooo blij met de blauwe ziekenhuisslofjes die ik had meegenomen, want schoenen zijn hier niet toegestaan. Het stinkt, overal liggen keutels, pies en dode ratten. Ze lopen over je voeten en zijn totaal niet bang. De mensen verdringen zich om een hek want de zeldzame witte rat is gespot en dit brengt geluk. We zoeken mee en zien hem! Mooi, nu kunnen we weer gaan.
We rijden verder naar Fatehpur en Mandawa, die bekend staan om hun oude Havelis met hun nog gekleurde fresco's, we geloven het inmiddels wel een beetje en zijn blij als we kunnen inchecken in ons hotel, uiteraard ook weer een haveli.
Als bedankje voor Mr. Abdul zijn trouwe dienst vouw ik 8x 500 roepie (ca. 50 euro) in een bloemvorm en overhandig ik hem dit bewijs van dankbaarheid vlak voor we vertrekken aan onze laatste lange rit naar Delhi. Hij pakt het aan, probeert het meteen te tellen wat niet echt lukt, trekt het dan maar uit elkaar, moppert wat over een gaatje in een biljet en stopt het zonder dankjewel in zijn portemonnee.. hmm apart. Maar als we later in de auto zitten begint hij er toch nog even over; waarom hebben we hem zo weinig gegeven? 9000 roepie vond hij een beter bedrag…
Onderweg stoppen we nog even om te kijken waar al die schoorsteenen in het landschap nou precies voor dienen en we worden hartelijk ontvangen door de arbeiders die hier bakstenenen maken en bakken. Hard werk in deze ongelofelijke hitte. Mr. Abdul dropt ons 6 uur later op het vliegveld in Delhi, waarvandaan we doorvliegen naar Varanasi. We delen een taxi en komen uiteindelijk om 20.00 uur ’s avonds aan in ons hotel. Ik ben er wel even klaar mee en ga lekker slapen, morgen een nieuwe dag en Varanasi bekijken of het echt zo bijzonder is..

1. Ria/mam:
    30 maart 2018
    Veel plezier in Nepal.Hier 6 graden met Pasen.