21-03-2018, Jodhpur en Jaisalmer, India

21 maart 2018 - Jaisalmer, India

Jodhpur, de stad van de blauwe huizen met temidden een fort. We overnachten 2 nachten in een oude haveli en verkennen de buurt. In de straat ligt een dode hond en de kinderen spelen cricket met een steen. Bij de markt rondom de oude klokkentoren eten we een tosti met de lekkerste lassi van India. Het voelt wat decadent om hier zo op een verhoogd terras te zitten en te kijken naar het armoedige straatleven wat zich hier vlak voor onze neuzen afspeelt. Via de smalle straatjes waar je de meest minuscule winkeltjes treft vinden we de stepwell en aanschouwen we de kinderen die hier verkoeling zoeken in het water en de meest hoge plekken om vanaf te springen veroveren.
Bijna elke dag is er een festival en ook nu bevinden we ons tussen de felgekleurde sari's, met henna versierde handen en met bloemen gedecoreerde potten, de reden van de viering ontgaat ons maar terwijl de muziek aanzwelt genieten wij van de zonsondergang en het uitzicht beneden ons op straat.
We rijden door naar Jaisalmer, ruim 7 uur later midden in de Thar woestijn stoppen we terwijl de kamelen die voor ons klaarliggen worden opgezadeld met dekens, avondeten en ons bed. We rijden als stoet door het mulle zand verder de woestijn in en laten de bewoonde wereld achter ons. We zien 2 gazelles de zandduinen beklimmen en na een oncomfortabele rit van 1.5 uur slaan we ons kamp op boven op een duin. Kamp is een groot woord, ons bed wordt neergezet in het zand en dat is dat. Terwijl de mannen ons avondeten bereiden, de kamelen uitrusten en de kevers aan onze tenen knabbelen, kunnen wij de zon zien ondergaan achter de zandzee.
Het eten doet me denken aan zo’n restaurant waarbij je in het donker eet en niet weet wat het is maar je smaakpapillen ten volste benut. We proeven de kruiden en het wordt extra vormgegeven door de structuur van zand. Om 19.00 uur dan maar naar bed en kijken naar de sterren in de donkere avondhemel, we vallen in slaap en worden enkele uren later wakker door de regen op ons gezicht, de dekens worden klam en beginnen te ruiken naar natte hond.
De kameelsafari, romantiek ten top..

1. Suzanne:
    28 maart 2018
    Wat een belevenissen weer. Jammer van de regen maar wel weer een avontuur!
  2. Marja:
    😀😀
  3. Ria/mam:
    Heel apart
  4. Kelly:
    5 april 2018
    Ongelofelijk!! Wat een cultuurverschil...