16-03-2018 Bundi, Udaipur en Ranakpur, India

16 maart 2018 - Ranakpur, India

Na Jaipur rijden we door naar Bundi, een schattig blauw dorpje waar wat minder toeristen komen. Naast koeien wemelt het hier ook van de biggetjes op straat. We laten ons verdwalen in de blauwe straatjes waar we onder luid gejoel van de kinderen worden begroet. Ook krijgen we een rondleiding op de basisschool. De lerares probeert de kinderen nog te kalmeren met hier en daar een tik maar ze zijn zo uitbundig dat ze zich er niets van aantrekken en willen allemaal tegelijk onze handen schudden en hun Engels oefenen. We delen pennen uit en geven nog honderd handjes voor we weer verder gaan. ’s Avonds eten we de lekkerste pizza van India op het dakrestaurant met uitzicht op het paleis op de berg.
We dalen verder af naar beneden en arriveren in Udaipur, oftewel het witte Venetië van het oosten en bekend uit de James Bond film “Octopussy”. Midden in het meer ligt een mooi wit zomerpaleis en de stad ziet er indrukwekkend uit. Het is even zoeken naar een betaalbaar hotel die toch nog de luxe heeft van een rustige plek en uiteindelijk strijken we neer op ons dakterras met uitzicht op het meer en de zonsondergang.
15 maart, Wouter is jarig! We verkennen de stad en het paleis, waarna we in een klein taartwinkeltje Wouters verjaardag vieren met een Indiaas verjaardagslied. Terug in het hotel nog een massage toe en lekker lezen op het dakterras.
De volgende morgen door naar Ranakpur, het landschap verandert onderweg in droge heuvelachtige velden, bomen zonder bladeren maar met rode bloemen en hier en daar een waterput. Ik zie dat er 1 in werking is waar we naartoe lopen, de man rijdt achter 2 ossen aan rondjes om de watermolen te laten draaien en hij staat er op dat Wouter de taak even overneemt.
Aangekomen in Ranakpur, hier is de grootste Jaïn tempel van India, ook hier moet weer entree worden betaald en dat zijn we inmiddels wel een beetje zat en daarbij ook tempelmoe, dus we bewonderen hem alleen vanaf de buitenkant waarna we inchecken in het hotel. Na wat onderhandelen betalen we €31 per nacht ipv de gevraagde €87. Het is een heerlijk rustige plek, met een zwembad en een pizzaria om de hoek. Wat wil een mens nog meer? Tegen zonsondergang verkennen we de 2 nabijgelegen stuwmeren waar het barst van de watervogels en na even goed zoeken zien we ook krokodillen! We voeren bananen aan de aapies en we helpen de locals een beetje met het malen van graan en het hoeden van geitenkuddes. We besluiten hier nog een extra nachtje te blijven en reizen dan door naar Jodhpur.

1. Marja:
    21 maart 2018
    Heel levendig beschreven, ik liep even met jullie mee...
  2. Ria/mam:
    24 maart 2018