4 okt Bukit Lawang, Sumatra

4 oktober 2016 - Sumatra, Indonesië

Dierendag! Na het tellen van de schade (alleen al op mijn rechter bovenarm 15 muggenbulten), het ontbijt en smeren met liters Deet vertrokken we om 09.00 uur met onze privegids al lopend vanuit onze ecolodge de jungle in. In plaats van goed begaanbare vlakke paden, ging de trekking echt dwars door de jungle. Het was net zoals in de film, onder bomen door kruipen, over rotsen klimmen en je vast houden aan lianen. Dat we al na een uur klimmen de bedreigde Orang Utang hebben gezien was echt fantastisch! We zagen 2x een mamma Orang Utan met haar baby, dus totaal 4 stuks, wouw! Verder zagen we nog een pauw, een grote duizendpoot, witte gibbons en heel veel reuze mieren en muggen. Ik had het zelf wel zwaar met de tocht, ik was beetje trillerig en vermoeid door al dat klimmen maar gelukkig waren Wouter en de gids heel geduldig en behulpzaam. Na bijna 5 uur klimmen kwamen we aan bij een waterval waar we lekker even konden zwemmen en de garuda visjes knabbelde aan onze benen en voeten. Op de oever kwam een nieuwsgierige Thomas leaf monkey kijken die totaal niet bang was van ons. Na het zwemmen nog een klein stukje lopen naar de rivier en toen met de tubes over het wilde water naar het dorpje terug wat een gave verkoelende afsluiting was van onze trekking.
'S avonds bij ons diner in de ecolodge werden we ineens geroepen door het personeel "come look 5 meter snake!" . Dat dat echt zo was had ik niet verwacht, brrr wat een joekel. Hier vlakbij gevangen door 2 locals in de vijver, volgensmij dezelfde vijver waar wij gister nog langs waren gelopen toen we werden opgegeten door de muggen. Brrrr. Ze gingen hem vrijlaten in de jungle.. dat hoop ik dan maar op dierendag...