28-06-2017 Cuyabeno Wildlife Reserve, Amazone, Ecuador

28 juni 2017 - Cuyabeno Wildlife Preserve, Ecuador

Met de nachtbus vertrokken we om 23.00 uur naar Lago Agrio waar we 6 uur 's morgens werden gedropt op een soort dakterras met 5 hangmatten voor 6 personen, hmmm toen nog 4 uur wachten op de bus die ons in 2 uur verder bracht naar een brug waar we werden overgeplaatst in een gemotoriseerde kano waarvandaan het nog ruim 1,5 uur varen was tot onze Caiman lodge... je kunt dus begrijpen: we waren behoorlijk moe! Onderweg in de kano zagen we wel al echt de Amazone zoals we ons die voorstellen; supergroen met her en der apen, we zagen een rode slang zwemmen en een glimp van de roze rivierdolfijnen. Eenmaal in de lodge lekker even lunchen, uitrusten en genieten van de zon. We troffen het met het weer want het is nu regentijd, het had voor onze komst ook heel veel geregend en het water stond behoorlijk hoog. Na de rust gingen we varen met de kano en zagen we nog een paar keer de roze dolfijnen (ze springen niet hoor dus je ziet niet meer dan hun snuitje en hun rugvin), verder wat vogels en een mooie zonsondergang op het meer waar we ook gingen zwemmen. Na het avondeten nogmaals met de kano op zoek naar kaaimannen, helaas niet gevonden maar wel een prachtige sterrenhemel. We werden in de lodge verrast door het bezoek van boomkikkers, een dikke spin op het paadje en wat kakkerlakken.... desondanks heerlijk geslapen. De volgende morgen op hiketocht, ik had een hoge verwachting en dacht dat we een scala aan wilde dieren zouden zien maar het bleef echter bij een aantal mieren, rupsen en uitleg over de planten, hmmm bummer. 's middags piranha vissen (ons niet gelukt, alleen de gids ving een kleine) en nogmaals varen, we zagen 2 toekans maar verder ook niet veel. 's Avonds een nachtwandeling waarbij we een kleine tarantula zagen, een schorpioenspin en ik spotte een buidelrat in de boom (eerst alleen zijn reflecterende ogen).. woensdagochtend nog vroeg een vogelspottocht met de kano maar helaas zonder resultaat. Na het ontbijt vertrokken we teug naar de bewoonde wereld zoals we waren gekomen, alleen nu geen gids meer aan boord dus we vaarden in een rap tempo met dit keer wel een echte Amazone bui op ons hoofd terug, gelukkig hadden we de poncho's nog mee! In Lago Agrio nog even een hotel voor 7 uurthes geboekt en 's avonds om 21.45 uur vertrokken we met de nachtbus naar Baños. Mijn conclusie van het Amazone avontuur was dat het me tegenviel, ik had verwacht om meer wildlife te zien (op zijn minst een kaaiman, anaconda en papagaaien) en langere trekkings te maken op zoek naar het wild ipv geneuzel over planten en schimmels. Wel hadden we onwijs veel mazzel met het weer en een fijne lodge. Gelukkig hebben we 2 jaar terug in Panama wel zelf heel erg veel wilde dieren gespot :)

1. Kelly:
    30 juni 2017
    Dan snap ik dat het je tegenviel, maar alsnog klinkt het als een prachtige ervaring. Jullie zijn er gewoon geweest!!
  2. Ria/mam:
    30 juni 2017
    Wat doen jullie toch veel op een dag. Vooral na zo'n vermoeiende reis.
  3. Inge van der Merr:
    1 juli 2017
    Een aantal reisverhalen achter elkaar gelezen; wat zijn juliie een STOER stel. Jullie passen perfect bij elkaar!
  4. Evelyn:
    5 juli 2017
    Wat een enge spin trouwens