24-06-2017 Quito en Otavalo, Ecuador

24 juni 2017 - Quito, Ecuador

Na aankomst in Quito hebben we een taxi gepakt naar het oude centrum, een flink stukje rijden vanaf het vliegveld want Quito blijkt een behoorlijk grote stad midden in het Andes gebergte en tussen de vulkanen in te zijn. We vinden na enig zoeken een hotel in een oud koloniaal pand. ’s Morgens besluiten we eerst om de stad eens van boven te bekijken en pakken een taxi naar het grote Mariabeeld op de heuvel, wat een uitzicht! Terug naar beneden lopen we via de vele trappetjes en onderweg laat een oud mannetje nog even trots zijn kippen en vechters hanen zien. We volgen de LonelyPlanet stadswandeling een beetje en komen in een leuk straatje waar we heerlijke ambachtelijke bonbons eten en genieten van het zonnetje. Na nog wat steile klimmetjes bereiken we ook de cathedraal waarin je via het dak tot in de punt omhoog kan klimmen, ik vond het behoorlijk spannend en het was beter om maar gewoon niet naar beneden te kijken tijdens het klauteren. Eenmaal boven wel blij dat ik het gedaan had. Hoe vaak kan zoiets nou? We hebben doorgelopen tot we bij het nieuwe stadsdeel waren en toen bij een reisbureau ons volgende avontuur vastgelegd; Zondag mountainbiken van de Cotopaxi vulkaan en Maandag naar de Amazone. Terug naar ons hotel maar een taxi gepakt, we hadden geen voeten meer over.
Donderdag al vroeg uitgecheckt en met de bus naar Mitad Del Mundo, oftewel het midden van de aarde. Met de Bus ging allemaal goed en mensen zijn erg vriendelijk om je de juiste kant op te wijzen. Het monument was leuk om te zien en Wouter kreeg nog het ei op de spijker wat alleen hier schijnt te kunnen. Toen terug naar Quito, en met de taxi naar Otavalo omdat we geen zin hadden om nog 3 uur in de bus te zitten. Otavalo is een plaats in het Noorden wat bekend staat om zijn markt, van oudsher kwamen de pre-inca handelaren te voet vanuit de jungle om hier hun handel te verkopen. Nu is het een gezellige markt waar vooral handwerk, leerbewerking, houtsnijwerk en textiel verkocht wordt. Nu wij er zijn is het ook Inti Raymi, een jaarlijks festival met veel dans en rituelen. We vinden een fijn hostel en doen een rondje over de markt, waar ik een mooie sjaal van alpacawol koop. Hierna eten we heerlijke biefstuk bij een equadoriaans restaurant dat was aangeraden door ons hostel. We ontmoeten in ons hostel 2 meiden uit Zwitserland en gaan samen met hun naar de peguche watervallen voor het was ritueel voorafgaand aan de festiviteiten. We zien hoe een sjamaan de mensen beslaat met een bos groen en ze bespuugd met het een of ander waarna ze in het donker het water van de waterval betreden. We strijken iets verder terug neer op een balkon met een biertje en hebben een mooi uitzicht over de steeds verder toenemende mensenmassa die al zingend, fluitend en dansend het plein betreden. Wat bijzonder om dit mee te maken.
Vrijdag met de taxi omhoog naar Parque el Condor, hier werden roofvogels gered en gerehabiliteerd en er was een vogelshow, het was wel leuk maar niet heel boeiend en alles was in het spaans. De grote Andes condor wel gezien in zijn verblijf en we hadden een mooi uitzicht. Terug besloten we te lopen, het ging steeds steiler naar beneden en het laatste stuk moest ik achteruit op handen en voeten, hihi. Hierna met de bus en laatste stukje met taxi naar het Cuicocha kratermeer, waar we heerlijk op de steiger onze voetjes in het ijskoude water lieten bungelen tot we werden weggestuurd. Toen naar boven geklommen voor het uitzicht.
Zaterdag na een beroerde nachtrust al vroeg de wekker om naar de dierenmarkt te gaan, je moet hier wel tegen kunnen want het is absoluut niet diervriendelijk, het lijkt wel een beetje op paasvee maar dan ook met varkens, kippen, cavia’s en konijnen. En al het gekochte waar gaat levend de zakken in (incl de biggetjes) of wordt aan de poten opgetild en meegenomen. Het was interessant om meegemaakt te hebben. Inmiddels was Otavalo nu een en al markt geworden omdat het Zaterdag is maar we besloten om terug te gaan en uit te checken. Nu met de bus terug naar Quito en zojuist ingecheckt in een heerlijk luxe hotel met jacuzzi en de masseuses kunnen elk moment arriveren...

1. Ria/mam:
    24 juni 2017
    Bijzondere gebeurtenissen, wat een andere wereld. Geniet van het luxe verblijf nu.
  2. Marja:
    25 juni 2017
    Wat kan je het mooi beschrijven Leonie en wat is het mooi daar!
  3. Lia:
    25 juni 2017
    Vindt het weer superleuk om alles te lezen wat jullie meemaken!