19 sep Boattrip deel 2 Komodo Island

19 september 2016 - Komodo National Park, Indonesië

Vannacht redelijk geslapen op het dek, het was wel wat rumoerig en ik mistte mijn kussen maar ik had erger verwacht. Rond 6 uur allemaal al wakker en ook allemaal nog slaperig en stil. Op naar de komodo’s! We legden aan bij een enorme betonnen steiger, dat had ik niet verwacht. Er lagen nu maar iets van 3 bootjes maar kun je nagaan wat er op andere momenten aanmeert… Het was 07.30 uur maar nu al bloedheet. We betaalden onze entree en kregen 2 gidsen mee, ieder bewapend met een stok met 2 punten… We liepen landinwaarts en zagen de eerste komodovaraan al liggen in de bosjes, een mannetje. Wat een joekel! Maar wel enorm lui. Alleen de vrouwtjes jagen en de mannetjes komen op de geur van de kill af om hun buik vol te eten met echt alles! Een aantal jaar geleden is van een toerist die stopte om een foto te maken en de groep toen is kwijtgeraakt alleen de camera en bril teruggevonden…. Ook eten ze hun eigen jongen. Gezellige beesten dus. We liepen verder door de hitte (ik had een fanatieke groep die graag de longtrek wilde doen) en zagen eigenlijk niks meer behalve een kaketoe, wat hertjes en een mooi uitzicht, terug bij basecamp lagen nog 5 komodovaranen voor pampus in de schaduw, evengoed moesten we onze afstand bewaren maar ze leken niet veel te doen. Na komodo-island voeren we door naar Rinca-island wat dichter bij de kust ligt en meer toeristen aantrekt. Ook hier kregen we weer 2 gidsen en wilde de groep weer de long trek doen. Het was nu 12.00 uur en voor mijn gevoel 50 graden, zonder beschutting een heuvel beklimmen.. ik dacht dat ik doodging! Ik smeekte de groep om te wisselen naar de medium trek want dit trok ik niet! Het koppel was het met mij eens maar de jongens uit Duitsland en Frankrijk wilden hiken.. pfff nou echt niet. Dus ik drukte mijn zin door want opsplitsen was geen optie, we deden de medium trek die met meer beschutting door het bos liep, ik kreeg weer lucht. We zagen hier een vrouwtjes komodo op haar nest en verder nog wat apen. Ook hier lagen de komodos weer in het basecamp verscholen onder de huizen in de buurt van de keuken. Totaal heb ik 13 komodovaranen gezien van de 4000 die nog leven. Terug op de boot onderweg nog een keer aangemeerd bij een eiland om te snorkelen en toen terug naar labuan bajo. Moe maar voldaan met mijn spullen achterop een Ojek naar mijn hotel waaruit ik de vorige dag was vertrokken. Mijn ojek chauffeur was nogal geïnteresseerd en leek niet te begrijpen dat ik al een vriend had. Hij nam me mee naar een berg om de zonsondergang over de baai te bewonderen, leuk en aardig maar ik moest weer klimmen en was zat. Dus we gingen weer naar beneden en bij het hotel probeerde hij me nog over te halen voor een drankje op het strand en een massage toe! Bof ik even, maar nee hoor ik bedankte en ging lekker douchen en niks meer doen vandaag. In het restaurant zaten David en Jesca, die waren op mijn advies nu ook hier ingecheckt. Gezellig! Lekker gegrilde gamba’s gegeten en mijn tas ingepakt, met het gezelschap van een enorme gekko in mijn kamer (waardoor nu gelukkig geen muggen). Morgen vlieg ik naar Bali!

1. Kelly:
    21 september 2016
    Dat was even afzien... wat een temperaturen! Sterkte!!