12 okt Tanjung Padan, Belitung Island Sumatra

12 oktober 2016 - Belitung, Indonesië

Vandaag is alweer onze laatste dag aangebroken en ik moet nog wat inhalen met schrijven, oh oh. Ik zal het kort houden :) Het eiland is werkelijk waar prachtig als je weet waar je moet zijn, maar de reis hiernaartoe was nog wel even een onderneming. 8 okt werden we met een James Bond speedboot om 06.00 uur opgehaald bij onze bungalow op Samosir Island in Lake Toba. We konden zo voor de deur instappen en vlogen over het meer terwijl de zon langzaam opkwam achter de omringende bergen en in de verte was de vulkaan ook goed te zien, een mooi afscheid zo. Eenmaal in de haven moesten we nog bijna een uur wachten op onze chauffeur (met staar?) die ons door zijn vertraging als een gek naar het vliegveld van Silangit reed.. pfff. Gelukkig op tijd voor onze vlucht en rond 12.00 uur waren we in Jakarta, even wat eten en rondhangen en toen naar de gate, helaas vloog de vlucht niet om 15.20 uur maar pas om 17.00 uur dus het was een lange middag wachten voor maar een uurtje vliegen naar Belitung. Ons vliegtuig zag er ook niet al te veilig uit en wij waren de enige westerlingen aan boord. (Ik moet er ook eerlijk bij vertellen dat Belitung in geen enkele lonely planet of reisforum te vinden is, ik ging puur op de plaatjes af en Wouter vond het allang al best zolang er maar een strand is..). Gelukkig veilig geland, inmiddels was het donker en was ik heel blij met ons van tevoren geregelde transfer van het hotel. Even wat gegeten en nog wat gedronken (alles bestellen ging nog vrij moeilijk want bijna niemand spreekt hier engels) in het plaatsje bij een lokale bar met live muziek en toen naar bed.
Zondag 9 okt was het een druilerige dag, regen en bewolking, wel even met de fietsen weggeweest om een nieuw hotel te regelen voor morgen en een lokale markt bezocht. Wouter wilde heel graag de Formule 1 bekijken en het hotel regelde daarom speciaal een beamer en scherm in het restaurant, super! Hierna gingen we nog even naar een museum met dierentuin maar daar werd je echt verdrietig van dus we vertrokken maar weer gauw terwijl ik nog tevergeefs boos werd in het engels tegen de man bij de ingang "animalcruelty not good!"..
Ma. 10 okt met een privéchauffeur een klein deel van het toch nog best wel grote eiland over gereden, eerst naar een meer waar tin wordt gewonnen (er is hier een hele geschiedenis vanaf 1824 over tin winnen met de Nederlanders, maar daar heb ik me verder niet zo in verdiept), het meer was inderdaad prachtig met die witte klei en dat felblauwe water, maar voor het eiland is dit natuurlijk niet goed. Hierna nog door naar een plek in de jungle, dat krijg je als niemand engels spreekt want hij dacht dat we wel zin hadden in een jungle trekking met raften daarna... terwijl wij dachten dat we naar een mooie heuvel gingen met vogelsoorten en minuscule aapjes, ergens in het midden kwam het vast overeen maar we hadden niet op een trekking gerekend dus na het zien van 2 van die aapjes in een grote kooi gingen we door naar het eerste stand; Tanjung Tinggi beach; prachtige grote granieten rotsen waar je op kon klimmen en tussendoor kon lopen. Nadat we hier even lekker hadden gezwommen en gekeken bestelden we 2 coca cola, we kregen er 2 kokosnoten voor terug... Afijn. Het 2e stand was een kleine haven, morgen komen we hier terug voor de Island tour En het 3e strand was supermooi met palmbomen en heel veel eekhoorntjes die uit onze hand aten. Hier zagen we ook onze eerste andere westerse toeristen en dan ook nog uit Nederland maar woonachtig in Jakarta, grappig! Na deze dag ingecheckt bij ons nieuwe hotel en nog even wat gegeten in een supersfeervol restaurant (lees tl verlichting, tuinstoelen en plastic bordjes) in het centrum, voor 5 euro 2 volle borden en 3 drankjes. Morgen Island hoppen!
Di. 11 okt. Om 07.30 uur werden we met de taxi opgehaald en gebracht naar de haven, onze priveboot met 2 bemanningsleden lag al klaar en bracht ons eerst naar Pasir Island, een zandbank met enorme zeesterren. Helaas nu nog maar 3 stuks, al die Chinezen pakken ze op voor de foto wat natuurlijk niet bevordelijk is (zie tripadvisor foto's). Ook dat probeerde ik onze kapitein bij te brengen.. maar ja dat is dweilen met de kraan open.
Hierna door naar het eerste onbewoonde eiland, prachtig! Ik voelde me net Robinson Crusoe op al die eilanden, op de meeste waren we alleen. Ook stopten we nog op Lengkuas Island met een 70 meter hoge vuurtoren gebouwd door de Nederlanders in 1882, hier klommen we helemaal in naar boven voor een prachtig uitzicht vanaf de top, echt wauw! Op een ander eiland gingen we nog een soort kloof in, eerst door het land en toen zwemmend de kloof ontdekken, best spannend af en toe met dat kolkende water en doorgangen waar ik zijwaarts net aan doorpastte. En op een ander eiland lagen er prachtige schelpen op het strand, ik heb er 1 meegenomen..
Het was een heerlijke dag en we hadden echt het beste weer sinds 1.5 week! Belitung is nu nog niet door toeristen ontdekt, maar dat zal niet lang meer zo blijven, de megahotels worden op dit moment al gebouwd..
Vandaag dus onze laatste dag, het was een onvergetelijke vakantie, ook het alleen reizen bleek achteraf heel leuk en dan is het samen reizen daarna nog fijner om elkaar na zo'n tijd weer te zien. Ik heb echt genoten van Indonesië en zoveel moois gezien, wauw. Jullie allemaal bedankt voor het volgen van mijn reisverhalen en de lieve berichtjes. Anouk bedankt voor het oppassen op ons huis en het zorgen voor de Zouky en de Midas! Tot morgen terug in Nederland!
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marja:
    12 oktober 2016
    Prachtig Leonie en jij bedankt voor je mooie verhalen en dat we met je mee mochten reizen.. tot gauw xx