09-03-2018 Ranthambore National Park

9 maart 2018 - Ranthambore National Park, India

We reizen door via Fateh Pur Sikri naar Ranthambore National Park met een kleine omweg via Chand Baori Stepwell; de grootste trapput ter wereld uit de 8e eeuw. We banen ons een weg tussen de gidsen door (want die heb je toch echt niet nodig bij een waterput) en bereiken de rand. Het is bloedheet en een verfrissende duik zit er niet in, maarrr… het is wel een mooie put. De vierkante stenen put bestaat uit een 30 meter diep basin, begrensd aan drie zijden met een 3500 treden tellende trappen en aan de vierde zijde een paleis; Het doet me denken aan een trappenhuis van Escher.
Het is inmiddels donker als we Ranthambore np bereiken, mr. Abdul weet een aardig hotel te vinden (lees: alles wat hij regelt levert hem ook wat op) alleen het bed lijkt wel van beton…
Opnieuw vroeg op, de jeep pikt ons op en we gaan naar het park, ik merk alleen dat we de verkeerde kant op gaan en na even geïnformeerd te hebben blijken we te zijn ingedeeld in zone 8. Het park heeft 10 zones die door middel van loting worden toebedeeld, ik weet al dat bij alles boven zone 5 je aan de verkeerde kant van het park zit en je een tijger spotten bijna wel kan vergeten. Maargoed, we geven het een kans. We zien al gauw de verse pootafdrukken van een tijger in het zand, ook zien we veel herten en apen in dit dorre rotsachtige landschap, maar de grote kat blijft uit. We mogen zelfs een paar keer de jeep uit om van het uitzicht te genieten, nou dan weet je het wel…
We nemen een duik in het zwembad en wagen het ’s middags nog een keer, nu in een zogenaamde canther waar 16 mensen in mee kunnen. Mr. Abdul plaatst ons voorin, de tegensputteringen van de gids negerend.
We gaan nu de goede kant op en belanden in zone 5, het landschap is ook gelijk een stuk groener en we spotten naast herten ook algauw apen, krokodillen en pauwen. En ja, niet veel later ook de tijger! Het is een mannetje en hij ligt op nog geen 2 meter van ons af, hij kijkt, hij hijgt en hij staat op, we moeten gauw allemaal weer gaan zitten en hij loopt achter de canther langs weg de jungle in.. Wauw!