05-03-2018 Delhi, India

6 maart 2018 - Delhi, India

India… thuis krijg ik er de kriebels van, maar nu is ons avontuur toch echt begonnen.
We vlogen 4 maart met Britisch Airways via Londen naar New Delhi. Bij aankomst bleek Wouters backpack nog in Londen te staan.. Het kostte even wat moeite maar gelukkig zou hij de volgende dag bij ons hotel worden gebracht. Onze Chauffeur stond er gelukkig nog met zijn bordje en inmiddels lamme arm en toen op naar het hotel. Onderweg viel er genoeg te zien en hoor je het eeuwig aanzwellende, zo zinloze getoeter in het vaststaande verkeer. Gelukkig blijkt ons hotel een verademing te zijn van de drukte en na een korte powernap verkennen we de buurt. Er hangt een weeïge lucht vol met geuren, het is warm, we worden aangestaard, gevolgd door riksja’s, ongevraagd van allerlei advies voorzien in Engels met dat typische accent en afgezet waar we bij staan. We eten een tali op een dakterras en ik besluit het even voor gezien te hebben vandaag.
De volgende dag huren we een chauffeur en verkennen Delhi’s hoogtepunten, hij spreekt helaas weinig engels en heeft er niet heel veel zin in. Hij wil zijn vaste rondje doen maar ik heb andere plannen. We bezoeken op mijn aandringen toch de Sikh tempel en krijgen een gratis rondleiding van een van de leden met een grote blauwe tulband. Het leukste was de grote keuken te zien waar vrijwilligers 20x per dag een maaltijd klaarmaken voor de armen, die allemaal keurig in de rij al zingend klaar zitten om naar binnen te gaan. Verder bezoeken we wat tempels en de humayuns tombe, ontzettend mooi. We eindigen bij het rode fort en besluiten onze chauffeur te laten voor wat het is en lopen vanaf hier door oud Delhi terug richting hotel. Oud Delhi is nog chaotischer en stoffiger dan de rest, we zien apen slingeren boven de straat, blootvoetse mannen die zware karren voortrekken, een klein meisje die 4 jerrycans water mee probeert te zeulen, kleine tempels vol met bloemetjes en wierook, vrouwen gekleed in felgekleurde sari’s met een rode stip op de plek van hun 3e oog, stallen díe achter elkaar allemaal precies hetzelfde verkopen, smalle straatjes met kleine ateliers die allemaal hetzelfde maken, rochelende en spugende mannen, goten vol met van alles en nog wat en we zien de heilige koeien en ossen midden op straat lopen waar het verkeer zich al toeterend omheen manoeuvreert. Dit is het India zoals ik het me had voorgesteld.

1. Kelly:
    11 maart 2018
    Wauw, wat een avontuur. Je schrijft mooi, ik voel me bijna naast jullie lopen. Wat en andere wereld zeg!
  2. Marja:
    Wat een andere wereld...
  3. Ria/mam:
    11 maart 2018
    Wat een belevenis! Heel leuk om te lezen.
  4. Yvonne:
    11 maart 2018
    Heel mooi geschreven Lee, voelt inderdaad alsof ik naast jullie loop. Gaaf.