01-07-2017 Baños en Riobamba, Ecuador

1 juli 2017 - Riobamba, Ecuador

Donderdagochtend vroeg na ruim 8 uur met de bus een snelle buswissel in Ambato en toen kwamen we eindelijk aan in Baños, ook nu hadden we geen hotel geboekt en lukte het ons om bij het 2e hotel waar we aanklopten een fijne zeer grote kamer te krijgen met een erg aardige gastheer die ons goed hielp met tips over de omgeving. Het was nog vroeg dus we gingen het centrum even in voor een snelle brunch en toen een heerlijke spa opgezocht voor een massage en bodyscrub (voor Wouter vulkaanas met zout en voor mij honing met suiker gezien de vele muggenbeten). Hierna door naar de termaalbaden waar we een gek mutsje moesten kopen en toen konden dompelen in het warme water uit de vulkaan. Aan het einde van de middag met een leuke taxichauffeur (geregeld door onze gastheer) de bergen in waar we ons lieten hijsen in een gigantische schommel op 700 meter hoogte! Dit was dan ook meteen de meest extreme, later nog in de makkelijke schommels ook met uitzicht op de vulkaan. Wat een lange leuke dag zo zeg!
Vrijdag mountainbikes gehuurd en de Rute des cascades gefietst, 30 km vooral naar beneden met continu prachtige uitzichten op de bergen, valleien, rivier en vele watervallen. Onderweg zijn er ook weer veel plekken om een extra uitdaging te doen en ook nu kozen we weer voor de meest extreme; 1 km zipline naar beneden als superman! Wat wel heel gaaf was. Na 30 km kwamen we bij "Pailon del Diablo", een supermooie kloof met waterval waar je via de vele trappetjes en een 80 cm lage kruipgrot ook achter kan komen! Uiteraard ook gedaan. Terug naar Baños onze fietsen in een busje gehezen en aldaar ons weer lekker een uur laten masseren, fietsen teruggebracht, pizza gegeten bij 'Leoni' en een ijsje bij 'Leon'.
Zaterdagochtend op tijd eruit, uitgecheckt en door met de bus naar Riobamba. Allemaal een beetje op de bonnevooi want we wilden hiervandaan eigenlijk wel vanavond door naar Puerto Lopez aan de kust en de bustijden zijn niet ergens aangegeven.. In Riobamba in mijn beste Spaans op het busstation begrepen dat er inderdaad nachtbussen gaan en we konden mooi onze backpacks in het kantoortje droppen achter de balie, heerlijk geen gesleep. We gingen naar de lokale markt die weinig bleek voor te stellen, aten een snelle hap en toen voor $20 een taxi gehuurd voor een paar uur om ons de vulkaan te laten zien en hopelijk ook wat vicuña's (soort wilde lama's). Echt bijna niemand in Ecuador spreekt Engels, dus het is altijd maar weer een verassing hoe iets uitpakt maar dat dit zo gaaf zou zijn hadden we beide niet verwacht! We verlieten het grote vieze Riobamba en zagen al snel de besneeuwde bergtoppen van de Chimborazo vulkaan opdoemen, en steeds dichterbij kwamen we hoger en werd de natuur barrer en ruiger. We zagen opeens wat lama's en Alpaca's langs de weg en iets later de wilde groepen vicuña's grazen, wat een mooi gezicht zo met die vulkaan op de achtergrond. De taxi bracht ons hoger en hoger tot in het maanlandschap vlak onder de grens van de sneeuw. Wat gaaf, en hoog! Een klein stukje lopen gaf ons al duizelingen door de hoogte en we waren nu niet geacclimatiseerd zoals bij de Cotopaxi vulkaan. De Chimborazo vulkaan is trouwens ook hoger (de hoogste van Ecuador). Wat hadden we weer een mazzel met het weer, alles was helder en goed te zien. Terug naar beneden ging wouter nog even 2 baby lama's knuffelen en toen na het eten van een heerlijke steak door met de bus van 20.30 uur naar Guayaquil, gelukkig lagen onze backpacks er ook nog steeds ;-)

1. Lia:
    Gaaf!