27-03-2018 Varanasi, India

27 maart 2018 - Benares, India

Tot nu toe vond ik over het algemeen India al erg vies, maar hier in de oude binnenstad heb ik moeite om goed adem te kunnen halen. Het vuil ligt opgestapeld, er liggen overal uitwerpselen en de stank is een doordringende geur van afval en urine. Er zijn veel bedelaars, zwerfhonden en het enige wat ik doe is naar de grond kijken om niet in de poep te stappen en het overstromende riool te ontwijken.
Ik ben blij dat we de oude binnenstad even achter ons kunnen laten en naar het duurste hotel vertrekken om te genieten van hun zwembad. Ze hoeven toch niet te weten dat we hier geen ingecheckte gasten zijn? We vertoeven hier de hele dag en lopen hier weer opgeladen de deur uit. 'S avonds varen we met een roeiboot de ganges over. De zon is aan het zakken terwijl we dobberen langs de ghats.
We stappen uit bij de main ghat waar we de puja meemaken. Het is een ceremonie met liederen, vuur, wierook, bellen en pauwenveren waarbij de Ganges geëerd wordt.
De volgende ochtend doen we nogmaals een boottocht, ditmaal wat langer en met de opkomende zon. Het is al druk aan de oevers; Mensen baden zich in de rivier, doen de afwas, buffels nemen een bad, kleding wordt gewassen en op nog geen 100 meter verder verbranden ze hun lijken terwijl het as in de heilige rivier verdwijnt. Alsof het allemaal heel normaal is..
Het is fascinerend. Zo boeiend maar ook zo smerig. Zo kleurrijk maar ook zo arm. Zo chaotisch en ook weer vredig. Varanasi valt niet te beschrijven. Varanasi moet je meemaken met al je zintuigen. Proeven, voelen, ruiken, zien en horen...... Varanasi is overweldigend en eens maar nooit meer.

1. Lia:
    5 april 2018
    We volgen jullie verhalen met heel veel plezier!
  2. Lucia:
    5 april 2018
    mooi verhaal nog steeds lekker aan het genieten! Je mist hier niks hoor
  3. Marja:
    Mooi beschreven Leonie!
  4. Kelly:
    5 april 2018
    Wat een goed idee van dat zwembad, haha. Overweldigende ervaringen daar...